יום שבת, 13 בנובמבר 2010

1992- אינסטיקט בסיסי

הרבה סרטים טובים יצאו ב1992. זוכה האוסקר "שתיקת הכבשים" שעשה היסטוריה בהיותו סרט האימה הראשון שזוכה בכל הפרסים המרכזיים באוסקר, מלקולם אקס של ספייק לי שרטטט דמות היסטורית שנוייה במחלוקת, משחק הדמעות של ניל ג'ורדן עורר סנסציה רצינית בשאלה- מה יש לה מתחת למכנסים?

מבין כל הסרטים הללו בחרתי כנראה את הגרוע מכולם (מבחינה קולנועית) סרט שעלילתו זניחה, המשחק בו בינוני ומטה, הבימוי רחוק מלהרשים. סרט שבימינו יכל להכנס ישירות לרשימת "הסרטים שלא הגיעו לקולנוע ויצאו ישירות בDVD", מותחן סקס נמוך למדי שאלמלא השתתפותו של כוכב הוליוודי בסדר גודל של מייקל דאגלס ספק אם היה זוכה לתהודה גדולה כל כך.

אה, והיתה גם את הסצנה ההיא, איך אפשר לשכוח. למעשה אפשר להגיד כי זהו סצנה שיש לה סרט.

ובכל זאת למרות כל הליכלוכים פה, מדובר לדעתי ברגע מכונן בהיסטוריה הקולנועית שלי. יתכן ו"אינסטינקט בסיסי" מילא את אותו פונקציה שמילא "הטנגו האחרון בפאריס" בשנות ה70- סרט משוחרר ומשחרר שהצפיה בו היוותה איזה שהוא נקודת מפננה בהתבגרות התרבותית של הנוער באותו תקופה. בעידן שלפני האינטרנט כולם התחרו מי יזכה לראות את הסרט קודם, כולם דיברו על הסצנה המפורסמת (חדר החקירות ב"אינסטיקט" החמאה ב"טנגו") כולם חשבו ליישם אותה ותהו על קנקנה, הצפיה בסרט הכניסה את המתבגרים לאיזה שהוא מועדון סגור של מביני עניין ומי שלא זכה לצפות בסרט כאילו נותר בחוץ

כיום כל העניין נראה מגוכח למדי.

והסרט עצמו- כאמור בינוני. פול וורהובן, במאי סרטי פעולה לא רע בכלל (בין השאר עשה את "זכרון גורלי" המופתי עם ארנולד שוורצנגר) נדלק על תסריט ישן משנות ה80 של הרב-תסריטאי ג'ו אסטרהאוז שכתב לפני כן את להיט האייטיז "פלאשדאנס". לתפקיד הראשי לוהקה שחקנית אנונימית למדי שהופיעה בתפקיד משנה ב"זכרון גורלי" - שרון סטון.

לצידה, בדומה ל"אישה יפה" לוהק כוכב עבר מפואר - מייקל דאגלס שקיווה לשחזר את ימי תהילתו הגדולים בשנות ה80 ואף הצליח בכך חלקית. הסרט המספר על יחסיהם של חוקר משטרה וחשודה ברצח גברים זכה להצלחה מפתיעה בקופות ולהצלחה ביקורתית מפתיעה לא פחות, כולל פתיחה חגיגית בפסטיבל קאן היוקרתי. הצלחתו המפתיעה הזניקה את הקרירה של כל המעורבים בו. ג'ו אסטרהאוז זכה למקדמה שמנה של מליון דולר לכתיבת סרטו הבא "ג'ייד", סטון הפכה למגה כוכבת וורהובן הפך לשם הבא ביוצרי הוליווד הצעירים. למרבית צערם אף אחד מהשלישיה לא זכה להצלחה לה ייכל כאשר סרטיהם הבאים של החבורה זכו לכשלון מוחלט. מפגשם הבא של אסטרהאוז וורהובן "נערות שעשועים" נחשב לאחד הסרטים הגרועים בכל הזמנים, אל אף שזכה לתהילה בגרסת הוידאו שלו.

לפני כשנתיים יצא חלקו השני של הסרט ללא אסטרהואז וורהובן ודאגלס ועם שרון סטון המזדקנת. כשלונו בקופות הוכיח כי המשכונים לסרטי מותחן ארוטי 15 שנה מאוחר יותר הם רעיון לא משהו.


בפעם הבאה: 1993 "עירום" (מייק לי)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה