יום שבת, 25 בספטמבר 2010

הסרטים ששינו את חיי/1981- שערי שמים


שערי שמיים הוא אולי הסרט הראשון ברשימה שלא ראיתי במלואו, או לפחות אינני זוכר צפייה רציפה שלו. הוא כאן לא בגלל הסרט עצמו, שהוא מעיין מערבון/אפוס מודרני. הוא כאן בגלל היותו הכישלון הגדול ביותר בתולדות הוליווד בכל הזמנים.
ברשימת "הכישלונות הגדולים ביותר" מופיע "שערי שמיים " אמנם רק במקום השביעי שסרטים כמו "אי הפירטים" (1995, רני הרלין) ו"סהרה" (2005 ברק איזנר) מקדימים אותו, אך קשה להתייחס לסרטים אלו כאל כישלון מוחלט, בעיקר לאחר הכנסות שעשו בDVD והקרנות נוספות. בעוד "סהרה" הפסיד אומנם 100 מליון דולר אך עשה 119 מליון בקופות, שערי שמיים עשה 3 מליון עלובים ביותר, הביא להתמוטטות אולפני יונייטד ארטיסט, מוותיקי התעשיה, וחיסל את הקריירה המבטיחה של אחר מבמאי הוליווד הצעירים והמוכשרים מייקל צ'ימינו.
הסיפור מאחורי הפקת "שערי שמיים מעניין יותר מהסרט. צ'ימינו שרכב על גלי הערצה לאחר הצלחתו הביקורתית והקופתית הגדולה עם "צייד הצבאים" 3 שנים קודם לכן, קיבל גיבוי מלא מאולפני יונייטד ארטיסט ותקציב של 10 מליון דולר שנחשב גבוה למדי באותם שנים וזאת לאחר שהתסריט ישב במדפי החברה כ10 שנים. צ'ימינו הידוע בפרפקציוניזם המוקצן שלו, משך עוד ועוד ימי צילום שכל אחד מהם עלה כ200 אלף דולר וזאת מבלי לתת דין וחשבון לאולפנים שהאמינו בו בעיניים עצומות. התקציב התנפח ועמד לבסוף על כ40 מליון דולר- שווה ערך ל120 מליון דולר של היום ואחד התקציבים הגבוהים עד אז. הגרסה הראשונית עמדה על למעלה מ3 שעות וצ'ימינו נאלץ לקצץ את הסרט בחצי. הקרנות המבקרים בישרו על כשלונו הקרב של הסרט . רוג'ר אייברט קרא לסרט "הבזבוז השערוריתי ביותר שצפיתי בו" .
כישלונו הצורב העיב על כל תעשיית הקולנוע בארה"ב. שעתם היפה של הבמאים הצעירים כפרידקין, סקורסזה וקופולה הגיעה לסיומה באקורד סיום צורם וחופש הפעולה הגדול שניתן להם הופסק. האולפנים נמכרו לMGM ונסגרו במהרה, צ'ימינו מצא עצמו שנים מחוץ לתעשייה כאשר הוא מביים בעיקר סרטים דלי תקציב ולא משמעותיים. כריס קריסטופרסון, מכוכבי הסרט, תולה את הכישלון בגורמים נוספים. לטענתו ראש האולפנים נפגש עם מזכיר המדינה החדש אלכסנדר הייג שייצג את משטר רייגן שרק נכנס לתפקיד. לטענתו ראשי האולפנים הבטיחו להייג כי "לא יהיו עוד סרטים המציגים את ההיסטוריה האמריקאית בצורה שלילית כמו "שערי שמיים" . מגמה זאת, סימנה את ההתחזקות הפיקוח על התהליך היצירתי בהוליווד, התחזקות השמרנות והתערבות הממשל בתכנים אומנותים.
עם השנים הסרט זכה לעדנה מחודשת עם הקרנתו בערוץ הכבלים פורץ הדרך Z TV . אך כישלונו המהדהד המשיך להישמע עד עצם היום הזה
בשבוע הבא 1982 "איטי- חבר מעולם אחר"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה