יום שלישי, 28 בספטמבר 2010

שנת 1982- אי.טי,חבר מכוכב אחר

"את לא יכולה לספר לאף אחד עליו.."

"למה"

"כי מבוגרים לא רואים אותו"

שיחה זאת בין שני אחיו של אליוט, גיבור הסרט אי.טי מסמלים אולי יותר מכל את סוד קיסמו של הסרט שהפך עם צאתו לסרט הרווחי ביותר בכל הזמנים, שיא שנשבר רק 13 שנה מאוחר יותר ע"י סרט נוסף של שפילברג (פארק היורה). שפילברג התעקש לעשות סרט ילדים המיועד לילדים ומסופר מנקודת מבטו של ילד, כאשר עד לחלקו האחרון לא ניתן בכלל לראות פנים של מבוגר (למעט אימו של אליוט) והסרט כולו מצולם מזווית נמוכה במיוחד, זווית של ילד בן 12.

הסיפור לסרט נולד בסוף שנות ה70, מיד לאחר הצלחת סרטו של שפילברג "מפגשים מהסוג השלישי" שפילברג הוכיח כי הקהל מוכן לקבל סיפורים על חייזרים המעוניינים ליצור קשר עם בני האדם ואף להתיידד איתם ולא לתקוף אותם, לראשונה בתולדות הז'אנר. התסריט המקורי נקרא "שמי לילה" והיה אפל ואלים בהרבה. במהלך צילומי "אינדיאנה ג'ונס" פגש שפילברג במי שתהייה רעייתו הראשונה של האריסון פורד- מליסה מאדיסון, שהציעה לשפילברג רעיון מקורי למדי "מה יקרה אם אחד החייזרים ישאר מאחור, בכדור הארץ, ללא חבריו ויפגוש ילד קטן.." הרעיון נשמע תמים ואופטימי למדי. אופטימי-משום שכידוע חייזרים בקולנוע האמריקאי סימלו הרבה יותר ממה שהם. הם סימלו את ה"אחר" , כוחות האופל, יהיה זה הרוסים, הוויאטנמים או כל אוייב כלשהו, וסרטי מד"ב הציגו זאת היטב, כאשר ניצחון בני האדם לנצח יהיה ניצחון אמריקאי, נצחון של רוח החופש על החושך. ולפתע אנו שומעים קולות אחרים.


ואולם, אי.טי הוא תוצר מובהק של משטר אולטרה שמרני המקדש את ערכי המשפחה. הנשיא רייגן ביקש הקרנה מיוחדת בבית הלבן בליווי שפילברג היהודי.הסרט המספר על משפחה חד הורית, מראה כיצד הילד אליוט מצליח להתגבר על חסרון אביו בחייו ולהפוך ל"גבר שבמשפחה". מפגשו עם החייזר מעביר אותו מסע של התבגרות בסופו הוא לומד להיות עצמאי והחלטי. כך למשל סצנת הצפרדעים המפורסמת בה אליוט מארגן מרד בכיתתו כנגד ניתוח חיות חסרות ישע וזורק את הצפרדעים המיועדים לניתוח.

אי.טי היה ונשאר זכרון עמום, קונצנזוס, ורגע מכונן בילדותם של רבים הגדלו בשנות ה80. אחד מסמלי האמריקניזציה שהחלה לחדור לארץ הופיע עם שלל המוצרים הנלווים לסרט, אחד הראשונים שהשכיל לנצל את מעמדו על מנת להפיק רווחים נוספים.

אך למרות המסחור הרב (מספרים כי חברת השוקולד "הרשיז" שהייתה אחת הראשונות להחדיר פרסומת סמוייה בקולנוע רשמה רווחים של 40 אחוז מממתקי "ריסז פיסס" שכזכור מילאו חלק משמועתי בתחילת הסרט בקשר בין אליוט לאי. טי)

הסרט נותר פיסת תמימות,תום וילדות שאיננה עוד.

בשבוע הבא- שנת 1983 אין לי עדיין רעיונות, יש למישהו ?
נ.ב
ואף מילה על התיאוריה של מורי ורבי אסף ציפור, והמבין יבין ...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה