יום שבת, 30 באוקטובר 2010

1989- עשה את הדבר הנכון

"הרגשתי שאני חייב לעשות את הסרט הזה, לא משנה מה, אני מוכן גם להתאבד בשביל שהסרט יצא"(ספייק לי 1985)

במילים הללו תיאר הקולנוען הצעיר ספייק לי את עבודתו על סרטו הראשון "יש לה את זה", קומדיה קלילה וסקסית שפנתה לקהל יעד שלא מוצא עד כה- הקהל האפרו אמריקאי, שהפכה להצלחה מסחררת וסללה את דרכו של לי ללב התעשיה האמריקאית. אך אם "יש לה את זה" נגע בחומרים קלילים ולא מחייבים, הרי שסרטו הרביעי "עשה את הדבר הנכון" הוא אופרה לגמרי אחרת. שנתיים לפני מהומות השחורים בלוס אנג'לס (רודני קינג למי שלא זוכר,בחור שחור שהוכה באכזריות ע"י שוטרים לבנים ונשלח למאסר, עורר גל של אלימות קשה בין שחורים ללבנים), לי סוג של חוזה את המתח העדתי המאיים להתפרץ כל רגע בעיר שלכאורה היא סמל האמריקאיות הליברלית והרב תרבותית- ניו יורק. הסרט מספר על פיצריה ברובע ברוקלין, ביום חם במיוחד בו כל הדעות הקדומות, הגזענות והמתח הבין עדתי מציפים את הרחוב עד להתפרצות אלימה בלתי נמנעת. התפנית הזאת מפתיעה למדי מאחר שעד שהיא מופיעה הסרט נע על מי מנוחות ומזכיר במה את סרטיו הקודמים של לי - סקסים, עליזים ומתובלים בעדתיות. הסרט עורר לא מעט ביקורת מצד גורמים שמרנים בעיקר שביקרו את החלטו של לי לתת לגיבור "לעשות את הדבר הנכון" כאשר הוא מנפץ את שמשת הפיצריה (עליה מנצח השחקן הנהדר והבלתי מוערך בעליל דני אילו) ומתחיל את המהומה. עיתון "אינטרטיימנט וויקלי" בחר בסרט כאחד מהסרטים השנויים במחלוקת ביותר לצד סרטים כגון "קליגולה" ו"התפוז המכאני" שהציגו מין ואלימות קשים בהרבה מב"עשה את הדבר הנכון" מה שמצביע על כך שמתחים בין גזעים הוא נושא רגיש במיוחד. אולי הסרט הוא אחד מהקולות הראשונים בקולנוע שהביעו מיאוס בשלטון הרפוליקני הלבן והשמרני של שנות ה80, שלטון שהיה פופולרי בתקופת רייגן וצנח בעקבות כשלונותיו של ג'ורג' בוש הראשון. בכל אופן מדובר במסמך תקופתי מרתק ולא רק- סצנת הLOVEַ&HATE תחקק בראשי עוד שנים ארוכות

בשנה הבאה 1990-"אשה יפה" (תאמינו לי שרציתי את "זכרון גורלי" אבל אני נכנע לבקשת הגולשים והגולשות...)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה